איזה סוגי התמחויות קיימות בפיזיותרפיה?

מרבית האנשים לומדים להכיר את תחום הפיזיותרפיה כאשר הם חווים פציעה או בעיה פיזיולוגית אחרת, אשר בשביל לטפל בה הם נשלחים על ידי אורתופדים לטפל בה אצל פיזיותרפיסט. לרוב מדובר על טיפול שנועד לעזור לשקם את האזור שנפגע באמצעות טיפול, תרגילים ותוכנית שיקום ספציפית שמיועדת עבורם.

מה שמרבית האנשים לא יודעים, בדיוק כפי שיש התמחויות שונות בכל תחום רפואי, כך גם בתחום הפיזיותרפיה אנחנו יכולים למצוא תחומי התמחות שונים. כל צעיר וצעירה שלומדים את התחום באקדמיה, מתנסים בהתמחויות שונות ובסופו של דבר מחליטים במה הם רוצים להתמחות באופן ספציפי, על מנת לעסוק בתחום זה עם סיום לימודיהם.

כך למשל, פיזיותרפיסט ספורט הגיע אל התחום אחרי שהוא בחר בשלב מסוים להתמחות בו. סביר להניח שהוא עשה זאת, אחרי שהתנסה במסגרת לימודיו בתחום זה, למד להכיר אותו והחליט שהוא רוצה לעסוק בו בעתיד. צריך לציין, כל אחד יכול לבחור תחום התמחות וללמוד אותו באופן ספציפי, אך הוא יכול גם להחליט בשלב מאוחר לעבור התמחות בתחום נוסף ולשלב או לעבור ולעסוק רק בו.

אילו סוגי התמחות קיימים

בחלק זה של המאמר נציג בקצרה התמחויות שקיימות בתחום וכן נסביר לשם מה הן מיועדות.

אורתופדיה – הכוונה לפיזיותרפיסט שמטפל במקרים של פגיעות שלד-שריר. הכוונה לאנשים שעברו פגיעות פיזיות, פגיעות אחרי טראומה גופנית, שחיקה, צלקות ועוד. מדובר בתחום הנפוץ ביותר בתחום הפיזיותרפיה.

פיזיותרפיה ספורט – פיזיותרפיסט ספורט הוא קודם כל מתמחה באורתופדיה אך גם ממתמחה בשיקום של פציעות ספורט שונות. הוא מטפל בספורטאים מקצועניים וחובבנים, הוא לומד להכיר את תוכנית האימונים והתחרויות שלהם ותפקידו, להכשיר אותם, לבצע איתם תרגילים בצורה מבוקרת והדרגתית בשביל להחזיר אותם לכשירות בצורה המהירה והיעילה ביותר כדי שיוכלו לחזור להתחרות או לעסוק שוב בספורט שאותו הם אוהבים. לפיזיותרפיסט ספורט צריך להיות בקליניקה את כל האמצעים שנדרשים לצורך ביצוע שיקומים מהסוג הזה שיאפשרו לו ליצר לעלות עומסים בצורה הדרגתית וכל אחד בהתאם לפציעה שלו ולתחום שממנו הוא מגיע.

 שיקום נשימתי, שיקום לב – מדובר על שתי התמחויות שונות, אשר מתעסקות במערכת הנשימה ובמערכת הלב. בדרך כלל השיקום נעשה בעקבות מחלות שונות או אחרי החלמה מהן.

שיקום יציבתי – הכוונה לטיפול בילדים ובני נוער המתמודדים עם יציבות לא נכונה, עקמת ובעיות אחרות שיכולות להשפיע עליהן הן בהווה והן בעתיד.

אונקולוגיה – פיזיותרפיה שנלווית לטיפולים בחולי סרטן. זאת על מנת לעזור להם להשתקם או להקל על תחושת הכאב שלה.

ישנם התמחויות נוספות שקשורות לבעיות במערכות העצבים, פיזיותרפיה המיועדת לנשים אחרי לידה (רצפת האגן) ועוד.

כיצד בוחרים למי לפנות?

בעיקרון, על פי אופי הבעיה, יחליט הרופא המטפל למי להפנות אותנו. סביר להניח שאם אנחנו עוסקים בתחום ספורט מסוים, אז הוא יפנה אותו אל פיזיותרפיסט שמתמחה בכך. אם אנחנו מתמודדים עם מחלה, אז הטיפול צריך להיות מותאם לתוכנית הטיפול במחלה עצמה.

בכל מקרה, אנחנו צריכים לפנות אך ורק לאנשי מקצוע מנוסים המתמחים בתחום הספציפי, בו אנחנו צריכים להיות מטופלים.

הכתבה עזרה לכם? שתפו עם החברים !

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email